U Nemocnice 380, Jindřichův Hradec / Antonínská 85, Dačice
Pondělí - Pátek : 07.00 - 15.30

Chirurgie ruky

Syndrom ulnárního sulku

Co je SUS – syndrom ulnárního sulku – syndrom kubitálního kanálu či tunelu?:

Syndrom ulnárního sulku je poměrně častým onemocněním zejména lidí těžce fyzicky pracujících – jedná se o druhý nejčastější úžinový syndrom. Vlastní kubitální kanál je anatomická oblast, kterou najdeme na zadní vnitřní straně loketního kloubu – zde probíhá ulnání nerv /n.ulnaris/ blízko povrchu těla a může být snadno poškozen. V počátcích dochází ke stlačení cév nervu a k omezení jeho prokrvení, později může dojít ke stlačení samotného nervu a jeho degeneraci. Pokud nedojde k uvolnění nervu, hrozí jeho nevratné poškození s následkem tzv. denervačního syndromu pod místem útlaku (úplná ztráta funkce nervu se ztrátou čití a funkce příslušných svalů). Projevy obtíží závisí také na poloze lokte - při nataženém lokti je nerv uvolněný, relaxovaný, při ohnutí ale dochází k jeho protažení a napnutí. Potíže, podobné syndromu kubitálního tunelu mohou mít proto i zdraví jedinci při dlouhodobém maximálním ohnutí ruky v lokti, například v noci ve spánku. Ráno se probudí s brněním až necitlivostí malíku a prsteníku, ale problém velice rychle ustupuje po natažení lokte.
SUS se projevuje poruchou čití poloviny prsteníčku a malíku z dlaňové a hřbetní strany, poruchou ohýbání IV a V prstu a poruchou jemné motoriky ruky z důvodu poruchy funkce malých ručních svalů, nočními obtížemi, buzením a nutností vytřepávat, vypadáváním malých předmětů, oslabením svalové síly až ztrátou jemné motoriky.

Vyšetření a diagnostika:

Při diagnostikování obtíží je nutné si uvědomit, že nervové poruchy mohou mít různou příčinu a je proto důležité pečlivé vyšetření neurologem, doplněné EMG – vyšetření vodivosti nervů. Kromě nervově-degenerativních onemocnění je potřeba vyloučit útisk loketního nervu na jiných možných místech zejména v oblasti výstupu z páteře a v oblasti zápěstí (tzv. syndrom Guyonova kanálu). Je samozřejmě možný útisk nervu i na více místech současně.
Při mírných nebo počínajících potížích lze SUS léčit konzervativně klidovým režimem, polohováním, dlahováním či ortézou, opichy, antiedematozní léčbou apod. Při neúspěšném konzervativním postupu, nebo při těžkém klinickém a EMG nálezu je nutné operační řešení.

Průběh operace:

Operaci lze provést i ambulantně v místním umrtvení a tzv. turniketu - zatažení paže speciální manžetou, která brání toku krve v končetině a způsobí její ischemizaci. Výsledkem je, že rána při operaci nekrvácí, je přehlednější, operace je bezpečnější a rychlejší. Komfortnější pro pacienta je ale provedení výkonu v tzv. BB – brachiálním bloku, což je také lokální umrtvení, ale končetina je necitlivá od ramene dolů k prstům. Tento výkon poté probíhá za krátkodobé hospitalizace - může být proveden otevřeně, nebo pomocí endoskopu. Po výkonu je na ruku přiložena ortéza, ev. na několik dnů sádrová dlaha. Délka operace je cca 60 minut.

Po operaci:

Noční obtíže (pálení, bolesti) mizí po operaci zpravidla ihned, nebo během několika dnů, návrat citu a šikovnosti se vrací postupně během 3 až 12 měsíců. Pokud ale silný útlak nervu trval dlouhou dobu, nemusí dojít ke kompletní úpravě funkce nervu a nerv může být dokonce poškozen natolik, že nedojde k úpravě vůbec.

Rizika a komplikace:

Operace kubitálního kanálu má svá rizika a komplikace stejně jako všechny chirurgické zákroky. Komplikace mohou nastat v průběhu vlastního chirurgického výkonu, anestézie nebo v pooperačním období. Nejčastější komplikace jsou všeobecného rázu jako krvácení během operace nebo po operaci, infekce rány, poruchy hojení a tvorby jizev. Mezi specifické komplikace výkonu patří poranění nervu nebo jeho části při nešetrné preparaci, nebo při jeho atypickém průběhu a recidiva útisku nervu.

Doba hojení a délka pracovní neschopnosti:

Délka léčení záleží na tom, jak moc byl nerv poškozen útiskem, zda bude hojení probíhat bez komplikací a na charakteru práce pacienta. Při nekomplikovaném pooperačním průběhu je rána zhojena za 10-14 dní, plnou zátěž snese cca za 3M. Kompletní obnova funkce nervu může trvat několik týdnů, ale i několik měsíců. Pro ukončení PN je rozhodující kontrolní EMG vyš. po 3M Zbytkový otok ruky, pobolívání a zhoršení otoku ruky při zátěži přetrvává individuálně různě dlouhou dobu, namáhání ruky těžkou manuální prací je možné až po několika měsících.

O nás

Naše klinika

Naše pracoviště využívá nejmodernější operační vybavení.
Zkušený personál je k dispozici po celou dobu Vaší hospitalizace.
Pacientům je k dispozici celkem 9 lůžek.

Zkušení

lékaři

Profesionální

péče