U Nemocnice 380, Jindřichův Hradec / Antonínská 85, Dačice

Chirurgie ruky

Syndrom Guyonova kanálu

Co je syndrom Guyonova kanálu

Syndrom GK patří mezi další úžinové syndromy, tentokrát jde o útlak loketního nervu (nervus ulnaris) v oblasti zápěstí. Guyonův kanál je prostor ohraničený kostmi zápěstí na straně jedné a pevnými vazy na straně druhé, kterým probíhá loketní nerv a přechází z předloktí na ruku. Tento tunel je pevný, při jeho zúžení nemá nerv kam uhnout a dojde k jeho stlačení. Loketní nerv je nerv smíšený, obsahuje vlákna senzitivní, která přenášejí vjemy z ruky do mozku (dotek, chlad, tlak, teplo, bolest…) a vlákna motorická, která přenášejí impulzy z mozku ke svalům ruky.
Příčina vzniku syndromu Guyonova kanálu často není zcela jasná. Existuje však několik faktorů, které se mohou na jeho vzniku podílet. Patří mezi ně přetěžování rukou, úraz zápěstí, dále pak choroby jako je cukrovka, onemocnění štítné žlázy nebo obezita. Pro vznik syndromu Guyonova kanálu může mít pacient též dědičnou predispozici, pokud je kanál vrozeně úzký anebo i přítomnost atypického svalu či cévy. V neposlední řadě pak může vznik tohoto onemocnění ovlivnit přítomnost ganglia či artrotické změny drobných kůstek v oblasti zápěstí.

Projevy obtíží:

Syndrom GK se projevuje poruchou čití poloviny prsteníčku a malíku a poruchou jemné motoriky ruky z důvodu poruchy funkce malých ručních svalů, které nerv inervuje - pacient pociťuje nešikovnost při zapínání knoflíků nebo uchopování malých předmětů, tyto mohou také z ruky vypadávat. Může dojít též k pokrčení prsteníku a malíku v malých kloubech, v extrémním případě pak onemocnění vede ke vzniku tzv. drápovité ruky.

Terapie:

Probíhá velmi podobně jako při sy KT - lze léčit jak konzervativně (především v počáteční fázi), tak provedením operačního zákroku.
Operace se provádí v lokálním umrtvení a tzv. turniketu - zatažení paže speciální manžetou, která brání toku krve v končetině. Výsledkem je, že rána při operaci nekrvácí, je přehlednější, operace je bezpečnější a rychlejší. Principem je protnutím tuhého vazu nad nervem a jeho uvolnění. Po výkonu je na ruku přiložena krátká sádrová dlaha do vyndání stehů. Délka operace je cca 30–60 minut.

Rizika a komplikace:

Operace Sy GK má svá rizika a komplikace stejně jako všechny chirurgické zákroky. Komplikace mohou nastat v průběhu vlastního chirurgického výkonu, anestézie nebo v pooperačním období. Nejčastější komplikace jsou všeobecného rázu jako krvácení během operace nebo po operaci, infekce rány, poruchy hojení a tvorby jizev. Mezi specifické komplikace výkonu patří poranění nervu nebo jeho části při nešetrné preparaci, nebo při jeho atypickém průběhu a recidiva útisku nervu.

Doba hojení a pracovní neschopnost:

Délka léčení záleží na tom, jak moc byl nerv poškozen útiskem, zda bude hojení probíhat bez komplikací a na charakteru práce pacienta. Při nekomplikovaném pooperačním průběhu je rána zhojena za 10-14 dní, plnou zátěž snese cca za 3M. Kompletní obnova funkce nervu může trvat několik týdnů, ale i několik měsíců. Pro ukončení PN je rozhodující kontrolní EMG vyš. po 3M. Zbytkový otok ruky, pobolívání a zhoršení otoku ruky při zátěži přetrvává individuálně různě dlouhou dobu, namáhání ruky těžkou manuální prací je možné až po několika měsících.

O nás

Naše klinika

Naše pracoviště využívá nejmodernější operační vybavení.
Zkušený personál je k dispozici po celou dobu Vaší hospitalizace.
Pacientům je k dispozici celkem 9 lůžek.

Zkušení

lékaři

Profesionální

péče